torsdag 5 november 2009

Umeå vs. Stockholm

Är det ett "storstads"-fenomen att dricka alkohol mitt i veckan? Det är nåt som jag nästan aldrig gjorde när jag bodde i Umeå. Eller visst, onsdagsklubben på Scharinska ibland, men liksom inte som här. I Umeå drack man måndagskaffe, tisdagskaffe, torsdagskaffe. Här dricker man öl istället.
När jag bodde i Umeå så var det: "nej, jag jobbar i morgon, så jag ska inte dricka".
Här är det: "jag jobbar i morgon, jag kan bara dricka en eller två öl".

Åh, vad jag saknar Schmäck!

10 kommentarer:

Frida sa...

Jag tror det är ett storstadsgrej.

Eller... jag brukar aldrig ta en öl före jag ska jobba, jag ids som inte. Knappt ens dagen före jag har lektion i skolan. Plus, det värsta jag vet är att jobba och känna att man inte är 100%.
Sån är jag. Björn däremot, han kan gå ut dagen han ska jobba och dricka en del. Detta har jag då ingen försåelde för och brukar alltid skälla lite smått, haha.
Så det har kanske mer personligheten att göra också. Du kanske har förändrats sedan Umä

Schmäck + du + jag + Schmäckboll = sant

Josefin sa...

Torsdagsöl?

Kråkan sa...

men YES!

Frida Holmgren sa...

jag och jens kör en torsdags öl i ume om det får dig att känna dig bättre!:P

Hannes sa...

Det roliga i sammanhanget är att hela kvällen ägnades åt att tala om utdömda butikslokaler i just Umeå. Den staden klarnar lite på avstånd.

Kråkan sa...

Fg: DU är min sanning!

Frida: Fast jag tycker ändå inte att dte är riktigt samma after work everyday-stämning där! Trots att ni ölar på torsdagar :)

Hannis: Äsch, nu pratar du goja

Unknown sa...

Ja, jag vet, jag har också reflekterat över det här med att det lätt blir mycket mer alcohol här i sthlm. Det är skumt.
En sak kan va att det är mer tillgängligt här. Vet en gång då jag å en kompis hade lust att ta en öl ute kl 10 på kvällen en söndag i umeå, det va helt omöjligt...

Kråkan sa...

Ja, men verkligen! Jag tror absolut att det handlar mycket om tillgängligheten. Knappast att man gillar alkohol mindre i Umeå liksom...

Lina sa...

Jag tycker inte att du borde dricka äl alls! Men det är jag det!

Kråkan sa...

hihi gullan