måndag 20 april 2009

tell me lies, tell me sweet little lies

Åh, jag gillar internet! I synnerhet Spotify ikväll. Livet en måndagkväll blir lite lyckligare av Fleetwood Mac. Dock blir jag lite olyckligare av att man inte kan plugga en liten kurs och ändå få a-kassa. Skrutt liksom. Hur olycklig jag blir av regeringens kommande förändringar gällande antagningsregler för högskola ska vi inte ens prata om. Man vill ju bara grina, faktiskt. Göra det lite svårare för dom som redan ligger verkar ju va mottot. Om vi främjar akademikerungar, helsvenskar och liknande "smarta" kids så kanske vi snart utrotat alla lata arbetarkids och invandrare? Ja? Ja! Heja regeringen, verkligen. Till råga på allt detta ska man också sänka rätten till studiemedel från 6 till 4 år. Kom igen?

Kan vi inte istället bara börja hjälpa varandra och stödja och peppa att nå våra mål och drömmar? Främja utbildning och kunskap för ALLA. Kom igen, vi ba göre! En utbildad befolkning måste väl alltid vara bättre än outbildad? Eller som jag hörde någon säga på radio "En läkare som läst filosofi är alltid bättre än en läkare som inte läst filosofi".



2 kommentarer:

arbetslös bitterfitta snart 23 sa...

amen!

ja det är helt jävla sjukt att man ska sänka studielånstiden, alla 5åriga utbildningar måste då förändras. Typ läkare, ingenjör.. detta betyder att jag redan har använt upp ett halvår av mina 4 år (engelskan) och då bara har 3,5 kvar VILKET gör att jag inte kan plugga den påbyggnadsutbildningen jag vill gå efter tex textilekonomen. Om man hade vetat att man skulle få jobb efter utbildningen så skulle jag ju kunna nöja mig med grundutbildningen, men eftersom det fan snart ligger på 11 % arbetslöshet är det ju absolut ingen garanti att få jobb bara för att man utbildar sig. Fan i helvete skitsystem

Kråkan sa...

ja, fast man kan ju söka dispans för de utbildningar som är 5-åriga. så du kan säkert också få dispans då!