måndag 25 maj 2009

Lektion i att göra Stockholmska damer glada

Efter två glas vin i solen kände jag och Erika att det var dags för lite snacks. Eftersom den mycket lilla affären på Djurgården stänger kl 20 promenerade vi till, ptja, nåt Ica längs typ strandvägen. När vi går in genom dörren kommer en kvinna bakom mig, så jag håller upp dörren

Kvinnan: Åh, tack så mycket
Jag vänder mig om och ler 
Kvinnan: Oj, jag fick ett leende
Jag vänder mig om och ler igen, lite road av hennes kommentar
Kvinnan: Oj, ett till. Det var fint!

Tänk att man kan reagera rent reflexmässigt (jag tyckte inte ens att jag var speciellt trevlig) och ändå  lyckas glädje någon. 
Ibland är livet läckert i Stockholm.

3 kommentarer:

evelina sa...

folk är lite för vana vid otrevligheter här.. fast det är ju fint att visa tacksamhet!

Kråkan sa...

ja eller hur!

frida sa...

nu är ju från norrland älskade, så gör man här. De är ba ovana i Stockholm, rent chockad av ditt beteende