torsdag 1 september 2011

Dubbla obehag - att se en död man

I morse när jag cyklade över Västerbron, på väg mot skolan, såg jag en död person flytandes i vattnet under. Det var oerhört obehagligt. Först förstod jag inte varför det stod en hop med människor mitt på bron, vissa fotograferande, tills jag själv tittade ut över räcket.
Lättad över att jag inte var först på plats och därmed kunde cykla vidare undrade jag lite: känns det verkligen rätt att stå och glo på en avliden person som flyter med uppsvullna lemmar och ansikte upp mot oss passerande? Och att dessutom fotografera? Självklart måste någon stanna på plats tills polisen anländer för att lämna eventuella vittnesuppgifter eller bara hålla koll ifall liket skulle flyta iväg eller sjunka, men inte mer än så - tycker jag. En död människa är väl ingen jävla konstutställning eller turistattraktion?! Eller skulle man kanske tagit tillfället i akt och sålt lite popcorn?

1 kommentar:

Amanda sa...

Helt sjukt att fota. Då är man fan dumihövve.