söndag 28 februari 2010

The royal tears


I morse när jag klev upp, hörde jag hur någon grät. Det var lilla kungen. Jag frågade lilla kungen, varför gråter du? "Nä, men jag vill inte prata om det" svarade kungen och vände sig bort, skämdes över sina tårar. Jag sa att lilla kungen du behöver inte skämmas över dina tårar, även pojkar får gråta. Till slut berättade han att han var ledsen för att folk hade sagt till honom att han såg ut som en tjej. De som sagt dessa saker till lilla kungen är mestadels mina kompisar så jag kände att jag var tvungen att ställa saker och ting till rätta


Jag började förklara att det inte var något att vara ledsen över. Jag sa att det var konstnärens fel, han som hade målat hans porträtt hade fått det att se ut som att lilla kungen hade både mascara och kajal. Jag förklarade vidare att med dagens rådande ideal så tror man automatiskt att ett barn med smink är en flicka. Dessutom sa jag att han var mycket vacker på bilden och att vara flicka är faktiskt inte en så dålig grej. Dessutom är han ju vuxen nu och ser inte alls speciellt brudig ut.


Kungen slutade nu att gråta och kände sig lite bättre, men härmed vill vi bara säga till alla läsare att nästa gång ni kommer hit vill vi inte att ni ska reta lilla kungen för att han ser ut som en tjej. Det är faktiskt taskigt, även om det inte är något fel att ha ett androgynt utseende!

/Sofie och lilla kungen


Ps. Ja, detta är alltså ett porträtt Carl XVI Gustaf, vår regerande konung, som barn

5 kommentarer:

underbaraclara sa...

hihi

Emmy Glans sa...

Hahaha! Okej då, jag ska sluta med detta, ber så hemskt mycket om ursäkt lilla kung!

Mirijam sa...

Du är helt wonderful! :)

Lisa sa...

Lisa citerar Kråkan som citerar lille kungen: "Nä, men jag vill inte prata om det" i sitt huvud tusen gånger och fnittrar hela dagen.

Kråkan sa...

Emmy: Bra!

Lisa: Det gläder mig :)